Monday, April 6, 2009

DOA-DOA MUSTAJAB

1 Rasulullah s.a.w. bersabda: Siapa yang membaca diwaktu pagi: “ Dengan nama Allah yang tidak akan berbahaya segala sesuatu dilangit atau dibumi bila disebut nama Allah, dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui,” Sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan terkena bala sehingga petang, dan siapa yang membaca diwaktu petang, dia tidak akan terkena bala (bencana) sehingga pagi.


2 Rasullah s.a.w. bersabda: Siapa yang membaca waktu pagi: “ Ya Allah, segala puji bagi-Mu, tiada Tuhan kecuali Engkau, Engkau Tuhan dan aku hamba-Mu, aku percaya pada-Mu, dengan ikhlas untuk-Mu agamaku, aku berada diwaktu pagi ini menurut perintah-Mu dan mengharap janji-Mu sekuat tenagaku, aku bertaubat kepada-Mu dari kejahatan amalku, aku minta ampun terhadap dosa-dosaku, sungguh tidak dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau.” Maka apabila dia mati pada hari itu, pasti dia masuk syurga. Dan jika dibaca petang hari dan mati pada malamnya, pasti masuk syurga.

3 Siapa yang membaca doa ini setiap kali selepas sembahyang lima waktu, Maka dia tertulis dari golongan wali abdal: “Ya Allah, perbaikilah umat Muhammad, Ya Allah kasihanilah umat Muhammad, Ya Allah lapangkanlah umat Muhammad, Ya Allah ampunkanlah umat Muhammad dan semua orang yang percaya kepada-Mu”.

4 Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari usman bin abil ash berkata: Rasulullah s.a.w. menziarahku ketika aku sakit hampir mati, maka Nabi s.a.w.
bersabda kepapaku: Usaplah salitmu itu dengan tangan kanan mu sambil membaca: “ Aku berlindung dengan kemulian Allah dan kekuasaan-Nya dari bahaya apa yang aku rasakan dan aku khuatirkan”. Maka, aku lakukan apa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. itu, dan Allah menghilangkan apa yang aku rasakan sakit itu.

5 Maka Nabi s.a.w. bersabda : Ingatlah sekiranya kamu pada waktu petang itu membaca: “ Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna semuanya dari bahaya apa yang telah dijadikan”. Nescaya tak ada sesuatu yang dapat membahayakan pada mu.

6 Malik meriwayatkan dari Yahya bin Said berkata: Khalid bin Al-Walid mengeluh : Ya Rasulullah, aku selalu terganggu danditakut-takutkan dalam tidurku. Maka Rasullulah s.a.w. bersabda: Katakanlah: “ Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna dari Murka-Nya dan Seksa-Nya dan kejahatan hamba-Nya, dan dari bisikan-bisikan godaan syaitan, juga aku berlidung kepada-Mu Tuhan dari kehadiran mereka”.





7 Nabi s.a.w. memegang Muaz dan bersabda: Aku berpesan kepadamu Muaz, jangan kamu tinggalkan setiap kali habis sembahyang membaca: “ Ya Allah, tolonglah aku un tuk selaulu berzikir dan mempelajari peringatan-peringatan-Mu, dan bersyukur kepada-Mu, dan menyempurnakan ibadatku kepada-Mu”.


8 DOA SELEPAS SOLAT SUNAT HAJAT.

Ya Allah, sesungguhnya kami mohon kepada-mu hal-hal yang dapatmenetukan rahmat-mu dan menguatkan pengampunan-mu, memperoleh segala kebaikan, menyelamatkan dari kejahatan, memperoleh syurga dan selamat dari neraka. Ya Allah, sesungguhnya engkau memdengar ucapanku, melihat tempat tinggalku, mengetahui lahir dan batinku, dan tidak satu urusan pun dari urusan ku yang yersembunyi oleh-mu. Dan aku adalah hamba yang sengsara dan amat memerlukan, hamba yang meminta pertolongan dan memohon bantuan, hamba yang penakut, yang minta dikasihi dan mengakui dan menyatakan semua dosa-dosa kepada-mu. Ya Allah, aku mohon kepada-mu sebagaimana memintanya si miskin, dan aku berdoa kepada-mu seperti doanya orang yang berdosa yang amat hina. Aku mohon kepada-mu, seperti orang penakut lagi pula buta, juga seperti berdoanya orang yang menundukkan jiwanya, merendahkan raganya dan wajah serta hidungnya kepada-mu.

9 DOA SELEPAS MEMBACA Al-QURAN.

Ya Allah, berilah rahmat kepada kami dengan membaca Al-Quran yang agong, dan jadikanlah ia sebagai ikutan serta cahaya pertunjuk dan rahmat bagi kami. Ya Allah, dengan membaca Al-Quran ini kami menjadi lebih ingat sesuatu yang kami lupa, ajarilah kami sesuatu yang kami tidak ketahui. Engkau rajinkanlah Al-Quran ini sebagai benteng pertahanan kami, Ya Tuhan yang memiliki seluruh alam. Ya Allah, kami mohon dengan kebenaran Al-Fatihah yang agung, yang disebut “ sab” al-mathani dr.kitab Al-Quran yang mulia itu, supaya engkau muliakan kami kebaikan-kebaikan dan engkau berikan kami kemulian dalam mengejarkan kebaikan. Kami memohon agar Engkau jadikan kami ahli kebajikan. Peliharakanlah kami, agama kami, diri kami, anak kami, harta benda kami, sahabat-sahabat kami, dan orang-orang yang kami kasihi dari bala bencana, ujian dan kesulitan, kesusahan dan kemudaratan. Sesungguhnya Engkau lah yang menolong kepada jalan kebaikan dan memberi kelebihan kepada semua kebaikan dengan rahmat-mu, Wahai Tuhan yang maha pemurah lagi mengasihani.

No comments:

Post a Comment