Monday, April 6, 2009

DOA-DOA KEPERLUAN DIRI/KELUARGA/KESULITAN/BENCANA/DAN REZEKI

1 DOA MOHON BAIK AKHLAK

Ya Allah, curahkan kurnia hidayah-Mu kepadaku untuk melaksanakan amal perbuatan serta perilaku yang baik. Tidak ada yang memberi petunjuk untuk melaksanakan perbuatan serta perilaku yang baik kecuali Engkau. Dan jauhkanlah buruknya perilaku dan perbuatan dariku, dan tidak ada yang dapat menjauhkan aku darinya kecuali Engkau.

2 DOA MOHON DIJAUHKAN HATI DARI HASAD DENGKI

Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasab dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman, Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan rahmat-mu.
( Al-Quran, surah Al-Hasyr, 10)

3 DOA MOHON APA YANG DIPOHON RASULULLAH

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu dari sebaik-baik apa yang telah dimohonkan kepada-mu oleh Nabi-Mu Muhammad. Dan aku berlidung kepada-Mu dari sejahat-jahat kejahatan yang Nabi-Mu Muhammad memohon perlindungan kepada-Mu daripadanya. Engkaulah tempat memohon pertolongan. Engkaulah yang menyampaikan sesuatu, tidak ada upaya dan tidak ada kekuatan selain dengan Allah.
( Hadis Riwayat At-Tarmizi dari Abu Umamah )




4 MOHON REDA DENGAN KETENTUAN ALLAH

Dengan nama Allah, dipohon pelihara diriku, hartaku dan agamaku. Ya Allah, jadikanlah aku reda dengan penentuan-mu dan berikanlah keberkatan kepadaku pada perkara-perkara yang ditetapkan bagiku agar aku tidak suka menghendaki sesuatu yang Engkau lambatkan serta tidak pula suka melambatkan sesuatu yang Engkau segerakan.

5 DOA ANAK UNTUK IBU BAPA & MUSLIMIN DAN MUSLIMAT

Ya Allah, Ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan Ibu Bapa kami, serta kasihanilah Ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil. Ya Allah, Ya Tuhan kami, ampunilah sekalian muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, yang masih hidup dan yang telah mati.

No comments:

Post a Comment