Monday, April 6, 2009

DOA-DOA MENYEMPURNAKAN IBADAT

1 DOA PERMULAAN DOA

Allahumma Soli ala Syaidina Muhammad, Solatan tunjinabiha min jamiil ahwali walafat, Watakdi lana biha min jamiil hajat, Watutahiruna biha min jamiis saiyiat, Watar fauna biha indaka a’ lad darajat, Watuballighuna biha aksal gayati min jamiil khairat. Fil hayati waba’dal mamat. Waala alihi wasahbihi wasallam.

2 MOHON KEAMPUNAN DOA
Allahumma takobbal minna solatana tammah, warghfirlana zunubana ammah, wala tuazzabna yaumalkiya mah, innaka ala kuli syaien kadir.

3 DOA MOHON KESUDAHAN YANG BAIK

Allahhumma akhtimlana bihusnil kholimah, wala takhtim alaina bisau ti khotimah.


4 DOA MOHON HIDUP MATI DALAM IMAN

Ya Allah, Wahai Tuhan Kami, hidupkan kami dengan iman, matikanlah kami dalam iman serta masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman. Ya Allah, Wahai Tuhan Kami, ampunilah segala dosa-dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan ibu bapa kami, serta kasihanilah ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil. Demikian juga ampunilah semua kaum muslimin dan muslimat, baik yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia, dengan rahmatmu Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

5 DOA MOHON BERLINDUNG DARI KUFUR DAN FAKIR

Ya Allah, sesunnguhnya aku berlindung dengan Engkau dari kufur dan papa. Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau dari azab kubur, tiada Tuhan melainkan Engkau.

6 DOA MOHON DIJAUHI SYIRIK

Ya Allah, sesungguhnya kami mohon pertolongan dengan Engkau dari menyengutukan Engkau dengan sesuatu apa jua pun yang kami tahu sendiri dan kami memohon ampun daripada Engkau apa yang kami tidak ketahui.

7 DOA MOHON AMPUN, IBU BAPA DAN MUSLIMIN & MUSLIMAT

Ya Allah, ampunilah kami dan ibu bapa kami, anak-anak kami dan guru-guru kami dalam agama dan orang-orang yang memberi nasihat baik kepada kami dan orang-orang yang mengajar kami dengan berdoa dan seterusnya sekalian kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat. Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami dan rahmatilah kami dan redailah (apa-apa amalan kami) dan terimalah (permohonan-permohonan ) kami dan tempatkanlah kami disyurga dan bebaskan kami dari neraka.

8 DOA MOHON TETAPKAN IMAN YANG SEMPURNA

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon Engkau tetapkan iman kami yang sempurna dan kurniakanlah kami sebenar-benar iman dan keyakinan pada lidah kami yang sentiasa menyebut nama-Mu dan jadikanlah hati kami yang khusyuk dan taubat kami sebenar-benar taubat yang diterima dan kami kelapangan ketika ajal maut dan kurniakanlah kami kemenangan dengan beroleh syurga dan terjauh dari neraka.

9 DOA MOHON KEAMPUNAN

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunilah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka.
( Al-Quran, surah A-li imran, 16)

10 DOA MOHON KEBAIKAN DUNIA DAN AKHIRAT

Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan didunia dan kebaikan diakhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
( Al-Quran, surah Al-Baqarah, 201)

11 DOA MOHON KESEJAHTERAAN AKHIRAT

Wahai Tuhan kami, berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasul mu dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji.
( Al-Quran, surah A-li imran, 194 )

1 comment: